pondělí 10. listopadu 2014

MOUNTAINSTORE.CZ - REPORT Z KATRIN by Jitka Maršálková

Říjnové ferraty vol. 1 - aneb jak lezl dívčí tým :)

Zase jedno sobotní ráno, kdy v 6,30 nasedám v Českých Budějovicích do dodávky, kterou kupodivu neřídí nikdo jiný než Kuba. Je to k nevíře, ale dle prvotního plánu se příjezd do Budějovic zdržel jen o půl hoďky. Auto je už plně vytíženo osmi pasažéry ve složení Kuba, Tomáš, Monča, Káťa, Ondra, Tomáš, Barča a Martina. Na mě zbilo místo vepředu, uprostřed. Místo parádní - s dobrým rozhledem, mezi Kubou a Tomem, ale chvílema jsem měla strach, že začnu šlapat pedály místo Kuby. Po chvíli remcání jsme se s Káťou prohodily a jelo se vesele dál.
Cestou jsme prostudovali navržený trasy. Kuba měl pořád za cíl v sobotu zdolat dva výstupy. Přijíždíme k jezeru Attersee, kde pod ferratou probíhá malá porada. Už cestou Káťa s Mončou přišly s nápadem zvolit lehčí ferratu Katrin (prý asociace na Káti jméno). Po krátkém uvažování se přidávám k holkám na lehčí variantu s pocitem, že by mi vlastně docela stačilo se procházet kolem jezera. Loučíme se s posádkou a vybaveny radami a mapami usedáme do dodávky a míříme do městečka Bad Ischl, kde skoro náhodou po malém bloudění nacházíme ferratu. Nebo spíš parkoviště pod ferratou. K naší vybrané ferratě Katrin nás čekalo docela slušné stoupání napříč sjezdovkou, špatně značenýma cestama. Výhoda chození ve třech je, že vždycky jedna z nás viděla pro ostatní neviditelnou značku. A tak jsme asi po třech hodinách chůze dorazily k ferratě. Za sebe musím napsat, že mě to dost štvalo, chůze bez konce, počítala jsem hodiny, ale nakonec bereme úvazky, karabiny do rukou (sakra nemám rukavice J ) a helmy a jdeme na to.
Začátek lezení byl trošku náročnější, lezu první, za mnou Káťa a Monča zavírá naši skupinku. Zdoláváme první úseky, po chvilce nám to jde vesele od rukou. Kocháme se, fotíme, a hlavně vedeme babský řeči – prostě normální pokec na skále převážně o chlapech.
Ferrata je parádní, otevřená, nádherný výhledy. Jen před sebou začínám příležitostně spatřovat starší manželký pár. Dolejzám je a zjišťuje, že paní je na dně svých sil, a to těch fyzických i psychických. Nejdřív si z toho děláme srandu, něco o studených večeřích, dáváme jim čas. Jenže pořád je dolejzáme. Začíná mi být té paní líto, je fakt down a manžel jí nepomáhá ale spíš prudí. Nechci, aby kluci ještě víc znarcisovatěli, ale přesto musím napsat tichý dík všem náležejícím k týmu mountain store, protože kdybych potkala tohoto týpka na jaře, nikdy by mě na ferraty více nedostal.
Nicméně podstatou našeho setkání s tímto párem lezců bylo docela slušný zdržení a tím jasné vypuštění ferraty č. 2.. Katrin je převážně hřebenovka a paní se moc předlézt nedala. Voláme Kubovi, že zdržení, který určitě už měl v hlavě řešení, které se nabízelo. Konečně na vrcholu. Už jsem to za paní nevydržela a tak mám na vrcholu dost času na focení, lezení na kříž. Co jsme se tam trochu vyblbly, začaly jsme řešit cestu dolů. K lanovce půl hoďky a další dvě hoďky dolů. Rozhodly jsme se, že do toho dáme všechno a jdeme k lanovce. Káťa mrká na chlápka u lanovky, ten nám však suše sděluje, že „wenig Geld“. Přemýšlíme, co dál. Námi opuštěná část výpravy je už dole a čeká. No vyndáváme všechny postrkané peníze a s vypětím sil dáváme dohromady potřebnou částku (42 E) a sedáme na lanovku.

Sedáme do auta a jedeme si pro zbytek výpravy. Ale cesta není tak snadná, Bad Ischl je fakt zmotaný město, hledáme cesty jak odtud ven, Káťa kouká do mapy, avšak při dlouhém hledání v mapě je jí špatně a Monča to zalomila a chrupká. Po několika otočeních se chytáme nějakýho auta, který, jak jsme se rozhodly, jede určitě na dálnici a vyvede nás. A ono to kupodivu vyšlo.
Zbývající členy naší výpravy nalézáme v sympatické hospůdce v rozverné náladě nad krásně orošenýma sklenicema piva. Usedám, sním o pivu, ale po detajlnějším rozhlídnutí chápu, že já si pivo už dát nemůžu a popoháním posádku do auta. Konečně přijíždíme k altánku, místu našeho odpočinku. Fofrem stavíme stany, Bára s Tomem rozkládají žďárák, Tom II nás zasvěcuje do kouzla samorozkládacího stanu, snášíme jídlo a pití, dodávka vydává svoje skryté poklady. Po vydatné večeři všichni pomalu odpadáváme. My jsme ve stanu tři, pro pocit bezpečí jsme se s Marťou dohodly, že chceme do stanu chlapa a je to Ondra, který nám zajišťoval měkké rameno místo poštáře, svýma alkoholickýma výparama krásné sny a hlavně teplo.
Ráno probíhá rychlá hygiena a plánuje se, kam dál. Opět se dělíme na dvě skupinky. Tomáš a Ondra vyrážejí na Loser, o dost náročnější ferrata. Obdivně na horu koukáme a vyrážíme na kochací ferratu Alterer u Gosause.

Všichni, kdo máme čím fotit, tak fotíme. Nádherný počasí, Dachstein v odrazu jezera, barevný listí, paráda. Lezeme, fotíme, pohoda, až dolejzáme k lanovýmu mostu. Někteří z nás věděli do čeho jdeme, my ostatní přilejzáme ke 30 metrovýmu mostu s různými pocity. Všichni se s tím rovnáme po svým. Jen Martina, která leze přede mnou, je ve svým živlu. Konečně se to s ní někde pořádně houpe, může dělat holubičky a užívá se obdivného pohledu lidí procházejích pod ní. Za mostem je už jen kousek k cíli. A tak děláme posledních pár fotek a vyrážíme pro Toma s Ondrou, kteří na nás čekají v ležící poloze s nohama nahoře. Zásobují nás svými zážitky a plánují, kdy Losera zdolají znovu.
Cesta domů už tak hezky neodsejpá. Kuba pro jistotu už nemluví, zakazuje nám pít zbylé víno, prý kvůli zápachu v autě, což bylo dost irelevantní vzhledem k tomu, že jsme se všichni zuli. Konečně s několikahodinovým zpožděním přejíždíme hranice a v Budějcích nás vítá ozdobený vánoční stromek (jako v jiné době).